[ Pobierz całość w formacie PDF ]
skutecznego dialogu w zakresie powstrzymania ich od sięgania po omawiane
tu środki uzależniające. Powodują one bowiem fizyczną degradację organi-
zmu, uszkadzając wiele organów wewnętrznych (zwłaszcza mózg), a także
transformację psychiczną (uzależniając, stymulując niekiedy zachowania
agresywne, wywołując zaburzenia psychiczne itp.) oraz swoistą przemianę
w sferze wolicjonalnej, wyrażającą się poszukiwaniem tylko takich sposobów
rozwiązywania problemów w nauce, kształtowania własnej sylwetki czy na-
wiązywania kontaktów społecznych, które wymagają niewiele wysiłku.
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Üö9ö WstÄ™p
Jak już wspomniano, aby móc podejmować skuteczne działania profilak-
tyczne, potrzebna jest wiedza na temat zasięgu omawianego zjawiska w inte-
resującej nas populacji. Temu właśnie celowi ma służyć niniejsza praca. Zo-
stały w niej omówione poszczególne kategorie substancji psychoaktywnych
(kanabinole, stymulanty, halucynogeny, inhalanty, depresanty, opiaty oraz
rzadziej opisywane w polskiej literaturze przedmiotu steroidy anabolicz-
no-androgenne) z uwzględnieniem ich charakterystyki oraz wpływu na funk-
cjonowanie psychosomatyczne, kryteriów rozpoznawania ich przyjmowania
oraz zasięgu stosowania wśród młodzieży szkolnej. W jednym z rozdziałów
zostały przedstawione wyniki własnych badań, których celem było znale-
zienie odpowiedzi na pytanie o to, jak często były używane przez młodzież
poszczególne kategorie narkotyków, a także o to, jakie motywy kierowały
osobami biorącymi oraz czy doznawały one w związku z tym jakichś niepożą-
danych skutków. Odrębny rozdział został poświęcony wybranym zagadnieniom
profilaktyki uzależnień, w tym założeniom najbardziej popularnych strategii
profilaktycznych (programom informacyjnym, afektywnej edukacji, kompe-
tencjom społecznym, działaniom alternatywnym, wczesnej interwencji) oraz
możliwościom organizowania działań profilaktycznych w szkole.
Autorzy
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
[ Pobierz całość w formacie PDF ]