[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ci z odnalezieniem wyszukiwarki.
Najcz stszym problemem, jaki napotyka em w badaniu wyszukiwarek, by o z e okre-
lenie lub nieokre lenie zakresu wyszukiwania, w którym dzia a wyszukiwarka. U yt-
kownicy oczekuj , e wyszukiwarka domy lnie przeszuka ca witryn . Niekiedy jed-
nak twórcy serwisu zaw aj obszar wyszukiwania do dzia u, w którym znajduje si
aktualnie u ytkownik. Takie dzia anie mija si z celem i mo e jedynie wprowadzi wiele
zamieszania.
W chwili obecnej mamy ju 6. wersj wyszukiwarki, opart o 3. technologi . Mo na wi c po-
wiedzie , e raz na 3 lata zmieniamy ca kowicie technologi do wyszukiwania, a raz na pó tora
roku s wprowadzane gruntowne poprawki. Wyszukiwarka to serce ka dego serwisu z du
ilo ci czy to tre ci, czy to towarów, dlatego zawsze powinna by wydajna, a jej indeks aktu-
alizowany jak najcz ciej.
B a ej Stachowiak, Dyrektor ds. Wdro e Informatycznych, Merlin.pl SA
Klienci cz sto pytaj o zaawansowane wyszukiwanie. Kiedy powinno by widoczne
i ile powinno mie opcji. Zasadniczo dobra wyszukiwarka to wyszukiwarka prosta (ry-
sunek 3.13). Wszelkie zaawansowane opcje sugeruj umieszcza ju w wynikach wy-
szukiwania. Przedstawienie zbyt wielu zaawansowanych opcji sprawia, e po pierwsze
u ytkownicy boj si wyszukiwarki, po drugie mog jej nie rozpozna , a po trzecie mog
zada tak precyzyjne zapytanie, e nie zostanie nic odnalezione. Tymczasem lepiej po-
kaza wi cej wyników wyszukiwania i pozwoli u ytkownikowi filtrowa wed ug za-
danych kryteriów.
Rysunek 3.13. Zasoby Allegro s olbrzymie, ale wyszukiwarka jest prosta i przejrzysta. Dopiero link
zaawansowane prowadzi do rozbudowanych mechanizmów wyszukiwania. ród o: http://allegro.pl
Wi kszo sklepów internetowych ma zwyk , prost wyszukiwark . Wpisuje si wtedy jaki
wyraz lub fraz , a sklep przeszukuje, bior c pod uwag nazw i opis produktu. Zwykle wystar-
cza to, aby znale poszukiwany przedmiot.
Cz sto przy prostej wyszukiwarce jest link do wyszukiwania zaawansowanego, gdzie dodat-
kowo mo emy zdefiniowa zakres cenowy czy ograniczy wyszukiwanie do wybranej kategorii.
Nigdy nie sprawdza em tego w badaniach, ale zawsze wydawa o mi si , e z wyszukiwania
zaawansowanego korzysta niewielka liczba osób. Dlatego gdy w Kadoro zrobili my wyszu-
kiwanie zaawansowane, postawi em sobie za cel analiz , jak cz sto u ytkownicy korzystaj
z dodatkowych opcji wyszukiwania.
30 Usability w e-biznesie. Co kieruje Twoim klientem?
Tutaj nale y si jednak drobna uwaga zamiast odno nika do wyszukiwania zaawansowa-
nego w naszym sklepie opcje te s zawsze widoczne na ekranie, po prawej stronie. Z za o-
enia mia y by niejako pod r k , co na pewno ma jaki wp yw na cz stotliwo korzystania
z tej funkcji. Dodatkowe opcje wyszukiwania w Kadoro to rozmiar, kszta t, kategoria i kolor.
Poniewa prezentacja samych warto ci procentowych nic zwykle nie mówi, a mo na w ten
sposób zafa szowa rzeczywisto , publikuj równie dane liczbowe.
Analiza obejmowa a okres od 2008.09.08 do 2008.10.29. W tym czasie:
wyszukiwarka zosta a u yta 13622 razy (ok. 267 razy dziennie);
liczba wyszukiwa kolorów wynios a 3153;
liczba wyszukiwa w wybranej kategorii wynios a 2354;
liczba wyszukiwa kszta tu wynios a 1787;
liczba wyszukiwa rozmiaru wynios a 897.
Bior c pod uwag warto ci procentowe, wychodzi na to, e:
kolor zosta wybrany w 23% przypadków;
kategoria zosta a wybrana w 17% przypadków;
kszta t zosta wybrany w 13% przypadków;
rozmiar zosta wybrany w 6% przypadków.
Jak wida , liczba osób korzystaj ca z dodatkowych opcji nie jest wcale znikoma. Warto wi c
poszerzy wyszukiwark sklepow o dodatkowe opcje.
Grzegorz Skaruz, w a ciciel Kadoro.pl, Mydlandia.pl i Dantemo.pl
Podsumowanie
U ytkownicy Twojego serwisu chc na nim realizowa swoje potrzeby. Nawigacja jest
najwa niejszym narz dziem, które ma im w tym pomóc.
Dobra nawigacja umo liwia dotarcie do celu u ytkownikom z ró nymi potrzebami i przy-
zwyczajeniami.
Dobra wyszukiwarka jest podstaw wielu e-biznesów.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]