[ Pobierz całość w formacie PDF ]

z tekstem, innym razem są to listy opcji, takich jak choćby pola i . Zdarzają
si� także bardziej skomplikowane jednostki. Aby zobaczyć przykład takiej skompliko-
wanej jednostki, umieść w formularzu kontrolk� z zakładki Standard. Kliknij dwu-
krotnie małą ikon�, która pojawi si� w edytorze właściwości Font (czcionka) kontrolki
. Pojawi si� okno dialogowe Font, pokazane na rysunku 1.15. Wybierz w nim
czcionk�, która ma si� pojawić w kontrolce edycji.
Na ogół, gdy klikasz prawą stron� własności, wybierasz dla niej opcj�. Komponent
posiada np. właściwość . %7łeby zobaczyć, jak ona funkcjonuje, wybierz ten kompo-
nent z zakładki Standard i upuść go na formularzu. Nast�pnie kliknij edytor właściwości;
pojawi si� rozwijana lista, z której możesz wybrać rodzaj ułożenia kontrolki.
Rozdział 1. Programowanie wizualne 45
un
Okno dialogowe Font
n In
Narz�dzie inspektora obiektów jest konfigurowalne. %7łeby wyświetlić pozycje według
kategorii lub nazw, kliknij omawiane tu narz�dzie prawym przyciskiem myszy i wybierz
Arrange, By Category lub Arange, By Name. Dwa różne widoki, uzyskane w zależności
od dokonanego wyboru, pokazane zostały na rysunkach 1.16 i 1.17.
un
lnspektor obiektów
z wartościami
ułożonymi
według nazw
un
lnspektor obiektów
z wartościami
ułożonymi według
kategorii
Możesz również filtrować zdarzenia. Umieść przycisk w formularzu, a nast�pnie zmień
element aktywny na narz�dzie inspektora obiektów. Upewnij si�, czy przycisk w formula-
rzu jest wybrany i czy jest widoczny w inspektorze. Kliknij prawym przyciskiem myszy
46 Część I Poznanie Delphi i Linuksa
na inspektorze i wybierz View, None. Wszystkie pozycje znikną. Kliknij ponownie i wybierz
View, Action. W efekcie widoczny stanie si� podzbiór własności dla obiektu .
n u x
Gdy upuszczasz przycisk na formularzu, w tle generowany jest kod. Cz�ść tego kodu
umieszczona zostaje w edytorze. Reszta pojawia si� w pliku xfm, który towarzyszy
danemu formularzowi.
Odwołanie do pliku xfm znajduje si� w zródle modułu (ang. unit) skojarzonego z danym
formularzem, zaraz po słowie kluczowym :
Ta dyrektywa informuje kompilator o tym, że cz�ść definicji dla formularza z tego modułu
znajduje si� w pliku xfm. T� lini� kodu znajdziemy we wszystkich modułach zawierają-
cych bezpośrednich potomków , natomiast te zródła, które nie zawierają formularzy,
zwykle jej nie potrzebują.
Programiści Delphi powinni zauważyć, że xfm pisane jest małymi literami. Podczas
przenoszenia programu z Delphi do Kyliksa, potrzebna będzie zamiana wszystkich
na . W rzeczywistości zauważysz, że Kylix czasami przyjmuje
h
pliki dfm Delphi z ich nie zmienionym rozszerzeniem. Prawdopodobnie wciąż jednak
będziesz musiał zmienić w odwołaniach do nich zapisane wielkimi literami na
pisane małymi.
Potrzebna będzie jeszcze jedna zmiana we wszystkich formularzach. Właściwość Pixel
Per lnch normalnie ustawiona jest w Delphi na 96. Najlepszym ustawieniem w Kyliksie
jest na ogół 75. Jeśli otworzysz w Kyliksie formularz z Delphi i kontrolki oraz tekst będą
małe i ciasno rozstawione, spróbuj zmienić ustawienie Pixel Per lnch z 96 na 75.
Normalnie nie ma potrzeby edytowania kodu w plikach xfm; robi si� to w wyjątkowych
sytuacjach. Standardowo ich zawartość kontroluje si� poprzez dokonywanie zmian w pro-
jektancie formularzy lub w inspektorze obiektów. A jednak kod ten może być edytowany
i czasami okazuje si� to przydatne.
Pliki xfm mogą mieć zarówno postać binarną, jak i tekstową, zależnie od ustawienia w menu
Tools, Environment, Preferences, Form Designer, New Form As Text (ten sam efekt możesz
uzyskać lokalnie, klikając formularz prawym przyciskiem myszy i wybierając Text xfm).
Aby zobaczyć zródło formularza, możesz otworzyć tekstowy plik xfm w edytorze, ale
możesz także w czasie jego projektowania kliknąć na nim prawym przyciskiem myszy
i wybrać z menu View As Text.
Istnieje także program użytkowy wywoływany z linii poleceń, nazwany ,
który dokonuje konwersji z wersji tekstowej na binarną i vice versa. Aby go uruchomić,
wpisz po prostu polecenie podobne do następującego:
Zanim użyjesz tego polecenia, upewnij się, czy masz dobrze zdefiniowaną ścieżkę
dostępu; niektóre dystrybucje Linuksa wyposażone są w programy o identycznej nazwie.
Rozdział 1. Programowanie wizualne 47
Kod w pliku xfm w dużej mierze jest prawdziwym kodem. Jeśli chcesz, możesz go r�cznie
edytować, a nawet wstawić go do IDE. Aby zobaczyć jak to działa, zacznij nowy projekt
i umieść przycisk w jego formularzu. Kliknij formularz prawym przyciskiem myszy i wy-
bierz View As Text. W jego zródle znajdziesz nast�pujący kod: [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • drakonia.opx.pl