[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zachcianki muszą zostać odkryte, zgłębione i osądzone ze względu na to, czy
pomagają, czy te\ przeszkadzają głównemu celowi, a potem odpowiednio
potraktowane.
Czujność i odwaga są oczywiście po\ądane. Miałem dodać jeszcze samo-zaparcie
przez wzgląd na język potoczny, lecz jak mo\na nazwać samo-zaparciem to, co jest
zwykłym zaparciem się tych spraw, które krępują ciebie? Nie jest samobójstwem
zabicie zarazków malarii znajdujących się w czyjejś krwi.
Istnieje wiele trudności do pokonania w treningu umysłu. Największą stanowi
pewnie zapominalstwo, które jest najgorszą formą tego, co buddyści nazywają
niewiedzą. Przydadzą się tu pewne metody trenowania umysłu osobom początkującym,
których pamięć jest naturalnie kiepska. W ka\dym razie Dziennik Magiczny
zalecany Nowicjuszom A . . A jest po\yteczny i niezbędny.
Ponad wszystko nale\y wcią\ powtarzać praktyki z Liber III, poniewa\ praktyki te
rozwijają nie tylko czujność, ale i te ośrodki w mózgu, które zdaniem
psychologów odpowiedzialne są za wyciągnięcie człowieka z dzikości.
Jak dotąd mówiliśmy o przeciwdziałaniach. Kij Aarona stał się wę\em i połknął
wę\e innych Magów. Nale\y jeszcze raz przemienić go w kij.
Magiczna Wola jest ró\d\ką w twoich rękach, poprzez którą dokonuje się Wielkie
Dzieło, poprzez którą Córka nie tylko zajmuje miejsce na tronie Matki, lecz lecz
jest wzięta w sferę najwy\szą.
Magiczna Ró\d\ka jest zatem główną bronią Maga a jej nazwa jest Magiczną
Przysięgą.
Wola będąca dwojaką znajduje się w Chokmah, która jest Logosem, słowem. Dlatego
niektórzy powiadają, \e słowo jest wolą. Thoth - Pan Magii, jest równie\ Panem
Mowy; Hermes - posłaniec trzyma Kaduceusza.
Słowo powinno wyra\ać wolę : dlatego Mistyczne Imię Nowicjusza winno wyra\ać
jego Najwy\szą Wolę.
Istnieją, oczywiście, tacy Nowicjusze, którzy wystarczająco siebie znają, by móc
sformułować swoją wolę i dlatego pod koniec nowicjatu wybierają nowe imię.
Dobrze jest więc, by uczeń wyraził swoją wolę przez zło\enie Magicznej
Przysięgi.
Przysięga ta jest nieodwoływalna, a więc warto ją rozwa\yć. Lepiej jest zatem
nie składać ciągle przysiąg, albowiem wraz z wzrostem zrozumienia mo\e nadejść
spostrze\enie niezgodności mniejszej przysięgi i większej.
Prawie na pewno tak się zdarzy i nale\y pamiętać, \e skoro samą esencją woli
jest jednoupunktowienie, dylemat tego rodzaju jest najgorszym, co się mo\e
Magowi zdarzyć.
Strona 29
Aleister CROWLEY - Księga Jogi i Magiji.TXT
Inną istotną kwestią w rozwa\aniach o Zlubowaniach Magicznych jest trzymanie ich
we właściwym miejscu. Nale\y je składać w jasno określonym celu, w celu jasno
zrozumiałym, a nie inaczej.
Cnotą diabetyka jest niejedzenie cukru, ale jest tak jedynie ze względu na jego
stan. Nie jest to cnota uniwersalna. Eliasz powiedział kiedyś : "Dobrze mi robi
złość", lecz takie okazje są rzadkie.
Co więcej, mięso człowieka jest dla innego człowieka trucizną. Zlubowanie
ubóstwa mo\e być wielce po\yteczne dla człowieka, który nie jest w stanie
wykorzystać swojego bogactwa do jakiegoś określonego celu. Dla innego byłoby to
pozbywaniem się swojej energii, marnowaniem czasu na bzdury.
Nie ma takiej mocy, która by nie mogła słu\yć Magicznej Woli : przeszkadza temu
jedynie pokusa, by oceniać moc samą w sobie.
Nie mówi się : "Zetnij to; dlaczego ma być cię\arem dla ziemi" , jeśli
powtarzające się obcinanie gałęzi nie przekona ogrodnika, \e rozwój musi zawsze
być bujny.
"Jeśli twoja ręka stoi ci na przeszkodzie, utnij ją !" jest okrzykiem człowieka
słabowitego. Gdyby się zabijało psy za złe zachowanie, niewiele z nich
przetrwałoby szczenięce lata.
Najlepszym ślubowaniem, posiadającym najbardziej uniwersalne zastosowanie, jest
ślubowanie Zwiętego Posłuszeństwa, bo nie tylko prowadzi ku doskonałej wolności,
lecz tak\e ku wyrzeczeniu się siebie, które jest celem ostatecznym.
Posiada ono tą wielką wartość, która nigdy nie rdzewieje. Jeśli istota wy\sza,
której składa się to ślubowanie, zna się na rzeczy, szybko pozna, co jest
niewskazane dla ucznia i pouczy go o tym.
Nieposłuszeństwo wobec istoty wy\szej wyra\a się w konflikcie między dwoma
wolami w istocie ni\szej. Wola wyra\ona w tym ślubowaniu, która jest wolą
związaną z wolą najwy\szą z samego faktu zło\enia ślubowania rozwinięcia
najwy\szej woli, walczy z wolą doczesną, która opiera się jedynie na
tymczasowych mniemaniach.
Nauczyciel powinien zatem stale i subtelnie szukać klucza do ucznia, krok po
kroku, a\ będzie on stosował się do rad, niezale\nie od tego, do czego się one
odnoszą. Jak powiedział Loyola : "Perinde ac cadaver".
Nikt nie zrozumiał Magicznej Woli lepiej od Loyoli ; w jego systemie zapomniano
o jednostce. Wola Generała ciągle odbijała się echem u ka\dego członka Zakonu.
Dlatego Towarzystwo Jezusowe stało się najpotę\niejszą organizacją na świecie.
Organizacja Starca z Gór była zaraz po niej najlepsza.
Błędem w systemie Loyoli było to, \e Generał nie był Bogiem i \e ze względu na
rozmaite uwikłania nie był nawet najlepszym człowiekiem w Zakonie.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]